Sociala medier | Fonus Öst Begravningsbyrå
Sociala medier

Vad händer med dina sociala nätverk på internet den dag du inte längre finns? Ska allt stängas ner och hur ska det gå till? Eller vill du skicka ett sista meddelande efter din bortgång? Kanske till och med leva kvar digitalt för alltid?

Idag finns det företag som har specialiserat sig på döden på internet. Man kan till exempel förbereda sin sista tweet, Facebook- eller LinkedIn-meddelande. Man kan även testamentera sina bilder eller planera en minnessida, istället för att försvinna från Facebook för alltid. Andra företag åtar sig uppdraget att kartlägga den avlidnes aktivitet på internet och stänga ner kontona – allt från de vanligaste sociala nätverken till spelsajter och dejtingsajter. Önskar man bevara information, går det att skapa minnessidor till de efterlevande. Annars är informationen förmodligen borta för alltid.

Vi har samlat de vanligaste digitala kanalerna nedan och beskriver kortfattat hur man går tillväga för att avsluta ett konto eller göra om det till en minnessida.

Facebook

Facebook har regler som gör att de aldrig lämnar ut inloggningsuppgifter för någon annans konto, inte ens till anhöriga till en avliden person.

Om Facebook får information om att någon har avlidit är det däremot deras policy att omvandla kontot till en minnessida. Minnessidan är en plats där vänner och familj kan samlas och dela sina minnen när en person har gått bort. När du gör om ett konto till en minnessida bidrar det även till att skydda kontot genom att ingen annan kan logga in på det. Sidan ägs då framöver av Facebook och det blir begränsningar i vad du kan göra för ändringar.

Vill man inte att minnessidan ska finnas kvar så kan en verifierad anhörig begära att kontot helt tas bort från Facebook.

Instagram

Instagram, som ägs av Facebook, har samma regler att aldrig lämna ut inloggningsuppgifter för någon annans konto.

Instagram kan däremot omvandla kontot till en minnessida om de får en giltig begäran från anhöriga. Minnessidan är en plats där vänner och familj kan samlas och dela sina minnen när en person har gått bort. Sidan ägs då framöver av Instagram och det blir begränsningar i vad du kan göra för ändringar. En giltig begäran behöver innehålla t. ex. ett dödsfallsintyg, en länk till dödsannons eller nyhetsartikel.

Vill man inte att minnessidan ska finnas kvar så kan en verifierad anhörig begära att kontot helt tas bort från Instagram.

Twitter

Twitter lämnar aldrig ut inloggningsuppgifter för någon annans konto, inte ens till anhöriga till en avliden person. Twitter kan däremot inaktivera ett konto på begäran av en verifierad anhörig.

När de mottagit förfrågan kommer de skicka en e-post till avsändaren med instruktioner. Där uppmanas du att ge mer information om den avlidne, en kopia av ditt ID och en kopia av den avlidnes dödsfallsintyg. Informationen kommer vara konfidentiell och raderas när Twitter har granskat den. Detta är ett nödvändigt steg för att förhindra falska och/eller obehöriga att avsluta konton.

Snapchat

Snapchats integritetspolicy tillåter inte ett beviljande till tillgång av kontot, men om man skickar dem en kopia av dödsfallsintyget kan de ta bort kontot.

Whatsapp

Whatsapp har inga uttalade regler eller tillvägagångssätt för att radera ett konto efter att användaren avlidit. Man kan endast själv stänga ner det. Ett sätt kan vara att skriva ner sina uppgifter, i t.ex Vita Arkivet, så att någon du litar på kan stänga kontot efter din död.

Google och Youtube

Google innefattar en rad välkända tjänster, till exempel Youtube, e-postsystemet Gmail och Blogger. Du kan själv bestämma vad som händer med din information om du råkar ut för en olycka eller dör och vem som får tillgång till den. Familjemedlemmar kan också välja att ta bort kontot. För det krävs: dödsattest och att den som skickar in ansökan har juridiskt rätt att tala för dödsboet, som exempelvis en fullmakt.